Beschrijving
Moderne auto’s zijn voorzien van een computer (ECU), Deze computer is het brein van de motor. Het regelt bijvoorbeeld het ontstekingsmoment, de hoeveelheid ingespoten brandstof, de turbodruk etc. De computer is voorzien van een chip waar “parameters” met betrekking tot de regeling staan opgeslagen. Door middel van een software aanpassing is bij turbomotoren een vermogenswinst realiseerbaar van 20 tot 40%. Dit uit zich in een duidelijk merkbare koppeltoename (trekkracht) en een verhoging van de topsnelheid. Bij atmosferische motoren (zonder turbo) is de vermogenswinst een stuk lager, ongeveer 6 tot 8%.
Waarom gebruikt de fabrikant deze marge zelf niet?
U zult zich wellicht afvragen waarom de fabrikant de software niet optimaal afstelt. De fabrikant bouwt auto’s welke in een groot aantal landen ingezet worden. De software wordt door de fabrikant afgesteld met een grote marge. In bepaalde landen is deze marge dan ook noodzakelijk vanwege allerlei omstandigheden. Denk hier bijvoorbeeld aan slechte weersomstandigheden, slechte onderhoudsintervallen, slechte brandstoffen en olie etc. In Nederland verkeren wij wat dat betreft in ideale omstandigheden en kan dus zonder gevaar voor de motor de optimalisatie plaatsvinden.
Hoe is het verbruik na chiptuning ?
Bij behoud van dezelfde rijstijl als voor de tuning kan door optimalisatie van alle instellingen, met name bij turbodiesel- en gewone dieselmotoren, in de praktijk een minder verbruik gerealiseerd worden van gemiddeld tussen de 5-10% (er zijn enkele klanten die ons hebben laten weten dat zij bij een rustige rijstijl zelfs een minder verbruik hebben gerealiseerd tot 15%!). Benzinemotoren gaan niet meer verbruiken, maar in de praktijk ook niet minder.
Is er sprake van extra slijtage aan de motor?
Bij EDS Motorsport wordt de software zodanig afgestemd op de motor en de rest van de aandrijflijn, dat deze niet kunnen worden overbelast. Bij een normale rijstijl hoeft u dan ook geen rekening te houden met een meer dan gebruikelijke slijtage van de motor.
Moet de automatische transmissie software ook worden aangepast ?
De automatische transmissie software wordt in de gevallen waarbij nodig ook softwarematig aangepast, denk aan DSG, Multitronic en 7G-Tronic. In de meeste gevallen synchroniseert de automatische transmissie software zich automatisch met de geoptimaliseerde software van de verbrandingsmotor.
Kan de originele software weer worden teruggeplaatst ?
EDS Motorsport beschikt over een database waar elke 24 uur een back-up gemaakt wordt, de originele gegevens kunnen op deze manier nooit verloren gaan. Bij verkoop van uw voertuig of bij teruggave aan de lease maatschappij kunnen wij geheel kosteloos uw voertuig weer origineel maken.
Adviespunten na chiptuning
Om optimaal plezier te behouden van uw voertuig na de tuning, dient u de motor geleidelijk warm te rijden en na een lange reis goed af te laten koelen. Dit geldt natuurlijk ook voor originele auto’s. Het is erg belangrijk tijdig onderhoud en reparaties bij defecten uit te laten voeren. Uiteraard met gebruik van de juiste motorolie en onderdelen voorgeschreven door de fabrikant. Bij benzinemotoren raden wij aan benzine met een octaan gehalte van 98 te tanken. Alle verbrandingsmotoren presteren het best bij gebruik van Shell V-Power, Total Excellium of BP Ultimate. Het is raadzaam om de aanbevelingen van uw EDS Motorsport dealer op te volgen.
Garantie
GM-Tuningparts werkt uitsluitend met de beste kwaliteit software en materialen. Deze software wordt in samenwerking met Duitse specialisten (ingenieurs, monteurs en programmeurs) ontwikkeld voor uw Opel.
Voor elke auto wordt een nieuwe, unieke software set geschreven. Dit is nodig vanwege het feit dat de software van uw auto niet alleen gegevens omtrent het motormanagement bevat, maar bijvoorbeeld ook de unieke code van de auto (het chassisnummer/ VIN nummer) of de door u gekozen af-fabriek opties (denk aan een automatische versnellingsbak). Deze unieke gegevens blijven ook na tuning behouden. De software voldoet aan alle TUV-eisen en wordt vanzelfsprekend zorgvuldig getest. Dit testen vindt plaats op een speciale vermogensbank in combinatie met zeer precieze meetapparatuur. Dit om er voor zorg te dragen dat de motor de mechanische belasting niet kan overschrijden.
Niet tevreden geld terug
Nadat de tuning heeft plaatsgevonden maken wij met u een proefrit. Als de tuningresultaten niet aan uw verwachtingen voldoen, dan brengen wij kostenloos uw auto terug in de originele (fabrieks) staat. Deze “tevredenheids” garantie geldt 14 dagen.
Motorgarantie
Optioneel bieden wij een motorgarantie vanaf 149,- euro per jaar. De auto mag dan niet ouder zijn dan 5 jaar oud en maximaal 80.000 km gereden hebben. De motorgarantie is door ons uitbesteed aan een onafhankelijke, erkende verzekeringsmaatschappij. De garantie omvat de complete aandrijflijn (motor, versnellingsbak, aandrijfassen, de wielophanging en eventueel het differentieel) en de elektrische installatie. Voor meer informatie en/of de voorwaarden kunt u met ons contact opnemen.
Hierbij de link naar de pagina waar deze verzekering af te sluiten is:
http://www.eds-motorsport.de/shop/de/NSA-Tuning-Versicherung”>http://www.eds-motorsport.de/shop/de/NSA-Tuning-Versicherung
Disclaimer
GM-Tuningparts heeft aan haar site GM-Tuningparts.nl alle aandacht en zorg besteed. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Fouten kunnen helaas niet altijd voorkomen worden.
GM-tuningparts sluit alle aansprakelijkheid uit voor directe of indirecte schade, die voortvloeit uit of in enig opzicht verband houdt met het gebruik van haar site of met de tijdelijke onmogelijkheid om de site te kunnen raadplegen. GM-tuningparts is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade die het gevolg is van het gebruik van informatie die door middel van haar website verkregen is. De informatie op www.GM-Tuningparts.nl wordt regelmatig aangevuld en eventuele wijzigingen kunnen altijd met onmiddellijke ingang en zonder enige kennisgeving worden aangebracht.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.